فرش دستباف سلطان آباد
انواع فرش دستباف سلطان آباد

فرش دستباف سلطان آباد یکی از مدرنترین فرشهای ایرانی به حساب میآید. به دلیل طراحی و رنگگذاری بینظیر آنها، بسیار گزینه مناسبی برای خانههای مدرن امروزی هستند. اساسا فرشهای سلطان آباد در پاسخ به نیاز سبکهای معماری مدرن و با توجه به اصالت و پیشینه هنر قالی بافی ایرانی طراحی و تولید شدند. در ادامه این نوشتار به طور کامل با این مجموعه که یکی از پرطرفدارترین قالیهای ایرانی است آشنا میشوید.


فرش دستباف ایرانی در هر خطه و منطقه ویژگیها و نقوش خاص خود را دارد. سلطان آباد یکی از همین مناطق به شمار میرود که نام قدیمی اراک بوده و فرشهای دستباف بینظیر و جذابی دارد. خرید و فروش فرش دستباف سلطان آباد نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی پرطرفدار است. قدمت فرش و فرشبافی در سلطان آباد مشخص نیست و بسیاری تاریخچه آن را بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال پیش میدانند. با اینوجود فرش سلطان آباد در اواسط حکومت ناصرالدینشاه شهرت جهانی پیدا کرد. قبل از این تاریخ، تولید آن محدود بود؛ اما به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تجاری ایران صادرات آن نیز آغاز شد.


شاید جالب باشد بدانید که در سال ۱۲۶۰ یک کمپانی سوئیسی به نام زیگلر در منطقه سلطان آباد نمایندگی زد، کمپانی زیگلر به خوبی از ارزش هنری و اصالت فرشهای ایرانی مطلع بود اما بسیار ضروری بود که بر اساس نیاز بازار جهانی در طراحی و تکنیک بافت فرشهای ایرانی تغییراتی حاصل شود تا فرش ایران بتواند مانند قبل پیشتاز بازار بین المللی فرش باشد.بازنگری در طراحی و رنگگذاریدر فرشهای این منطقه باعث تولید فرشهایی با رنگ و طرح مورد پسند در سطح جهانی شد. همین امر کمک بسیاری به توسعه صادرات و تمایز قیمت فرش دستباف سلطان آباد دربرخی مناطق دیگرکرد. به جرات میتوان گفت که این شهر اولین مرکز تولید فرش دستباف مدرن شد.



انواع فرش سلطان آباد دستباف

اگر قصد خرید فرشهای دستباف سلطان آباد را دارید، بهتر است قبل از هر چیزی در مورد انواع فرش این منطقه اطلاعات کافی داشته باشید. بهطور کلی عواملی مانند طرح و اندازه در تقسیمبندی این نوع فرش اثر دارد.

انواع فرش‌های سلطان آباد بر اساس طرح

یکی از نکاتی که در هنگام خرید فرش دستباف سلطان آباد باید به آن توجه داشت، طرح آن است. گرچه سلطان آباد این روزها به اراک اطلاق میشود، اما در گذشته شامل مناطق مختلف بود که هرکدام طرح خاصی دارند از جمله:

- فرش مُشک آباد: بسیاری از فرشهایی که به نام فرش آنتیک سلطان آباد به فروش میرسد، مربوط به این منطقه است.
- فرش ساروق: فرش این محل نرمی مثالزدنی و رنگهای جذابی دارد و بسیاری معتقدند شادی زندگی در آن موج میزند.
- فرش لیلیان: این فرش به دلیل نزدیکی به همدان از نظر طرح، شباهت زیادی به فرشهای این منطقه دارد؛ لیلیان یکی از مناطقی بوده که ارمنیان در آنجا ساکن بودند. به واسطه توانمندی بینظیری که در حوزههای فنی و مهارتی از هموطنان ارمنیمان سراغ داریم، قابل پیشبینی است که فرشهای لیلیان از با کیفیتترین فرشهای ایرانی محسوب میشوند.
- فرشمهاجران: یکی از شهرهایی که جایگاه خوبی در زمینه بافت فرش دستباف دارد؛ شهر مهاجران در همسایگی سلطان آباد است. این فرشها دارای پرز بلند و طرح دسته گل هستند.


انواع فرش‌های سلطان آباد بر اساس اندازه

فاکتور مهم دیگری که در تقسیمبندی فرشهای سلطان آباد در نظر گرفته میشود، مانند فرش هر منطقه دیگری اندازه آن است. خوشبختانه فرشهای این منطقه در ابعاد مختلفی بافته میشوند، از جمله فرشهای ۶ متری و ۹ متری که انتخاب و خرید متناسب با محل زندگی را برای شما آسان کرده است. البته نباید فراموش کنید که فرشهای سلطان آباد عموما در ابعاد بزرگ طراحی و تولید میشدند. این سبک از قالیها به دلیل رنگ آمیزی ملایم و نقوش درشت خود، بهتر است که تمامی سطح اتاق شما را بپوشانند و تمام و یا بخشی از مبلمان شما بر روی آن قرار گیرد.


ویژگی‌ها و مزایای فرش دستباف سلطان آباد

محبوبیت و فروش بالای فرش سلطان آباد قطعاً بدون دلیل نیست و ویژگیهای خاص آن قطعاً در این امر دخیل است که عبارتاند از:

۱. تنوع طرح

یکی از مهمترین مزایایی که خرید این نوع فرش دارد و از ویژگیهای مهم آن به شمار میرود، تنوع طرح و نقشه فرش سلطان آباد است.

۲. اصالت در بافت

یکی دیگر از ویژگیها و مزایای خرید فرش دستباف سلطان آباد اصالت در بافت آن است. یکی از اصلیترین عواملی که باعث تمایز و شهرت فرشهای یک منطقه میشود، کیفیت بافت و تکنیک بافت عالی قالیبافان آن منطقه است. به همین دلیل است که سلطان آباد هم یکی از بهترین مناطق قالیبافی ایران به حساب میآید.

۳. تمایز در رنگ

تا اسم فرش ایرانی میآید، بسیاری به زمینه لاکی و استفاده از رنگ قرمز فکر میکنند؛ اما از مهمترین مزایای فرشهای دستباف سلطان آباد، تمایز در رنگهای مورد استفاده با دیگر مناطق است. از رنگهای خاصی که در این نوع فرش استفاده میشود میتوان به دوغی ساروق، روناسی مشک آباد و آبی فراهان اشاره کرد. گونه و سبک خاصی از این قالیها با ترکیب رنگی بسیار ملایم مانند آبی و سبز و طوسی کمرنگ طراحی و تولید میشوند که همین امر باعث شده تا با چیدمانهای مدرن و اروپایی هم هماهنگی داشته باشد و سهم خوبی از صادرات فرش را به خود اختصاص دهد.

۴. درشت بافت بودن
رجشمار پایین از دیگر مشخصات اصلی فرش سلطان آباد به شمار میرود که باعث شده ترکیببندی خاصی داشته باشد. البته طرحهای سفارشی بهصورت ریزبافت هم بافته میشود؛ اما عمده کار در این منطقه بهصورت درشت بافت است.


چه عواملی بر قیمت فرش دستباف سلطان آباد تاثیر می‌گذارد؟

ممکن است در هنگام خرید فرش دستباف سلطان آباد عوامل متعددی اثر داشته که با توجه به ویژگیهای هر قطعه فرش، متفاوت باشد. با اینوجود عوامل مهمی که در تعیین قیمت آن اثر دارد را در موارد زیر میتوان خلاصه کرد:

- جنس و کیفیت مواد اولیه

استفاده از پشم با کیفیت بالا میتواند به استحکام بافت و طول عمر فرش کمک کند. پشم با کیفیت بالا، دستبافتهای محکم و مقاوم ایجاد میکند و در نتیجه، قیمت این نوع فرش را بالا میبرد. همچنین استفاده از مواد اولیه طبیعی که با استفاده از رنگزاهای گیاهی رنگرزی شدهاند نیز میتواند به زیبایی و ارزش مادی این فرش اضافهکند.

- پیچیدگی طرح

طرحهای پیچیدهتر، به دقت، مهارت و زمان بیشتری برای بافت نیاز دارند که در نتیجه قیمت فرش دستباف سلطان آباد را افزایش میدهد. همچنین، طرحهای هندسی سادهتر ممکن است مهارت و زمان کمتری نیاز داشته باشند و در نتیجه، قیمت کمتر میشود.

- اندازه و ابعاد فرش

فرشهای بزرگتر و با ابعاد بیشتر به زمان، کار و مواد اولیه بیشتری برای بافت نیاز داشته و قیمت بالاتری دارند. بافت فرشهای بزرگتر نیازمند تلاش و زمان بیشتری است و طبیعتاً از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند. بهطور قطع یک فرش طرح افشان سلطان آباد ۹ متری از یک فرش با همین طرح ولی در ابعاد 6 متری گرانتر است.

- محدودیت و کمیابی

وجود طرحها، رنگهای خاص و کمیاب در فرش، یکی از عوامل مهمی است که باعث بالا رفتن قیمت آن میشود. در واقع اگر یک طرح یا نقش خاص در فرشهای سلطان آباد کمیاب باشد و در بازار کمتر یافت شود، قیمت آن بدون شک بالاتر خواهد بود.

- شهرت و محبوبیت بالاتر

شهرت و محبوبیت فرش دستباف سلطان آباد در بازارهای داخلی و بینالمللی هم از عوامل مهم دیگری است که روی قیمت فرش این منطقه اثر دارد. در واقع تغییر در رنگ و الگوی بافت و هماهنگی با سلیقه جهانی و مدرن باعث شده تا این فرش گرانقیمتتر و طرفداران آن در سطح جهانی بیشتر باشد.


نکات مهم خرید فرش سلطان آباد دستبافت

قطعاً بسیاری از ما در زمینه خرید و فروش فرش دستباف سلطان آباد نمیتوانیم مانند یک کارشناس فرش عمل کنیم؛ اما نکاتی وجود دارد که با توجه به آنها بدون شک خرید خوبی را تجربه خواهید کرد.کافی است در هنگام خرید فرشهای سلطان آباد نکات زیر را فراموش نکنید:

- طرح و نقش: انتخاب طرح و نقشی هماهنگ با سلیقه و سازگار با دکوراسیون منزلتان، مهم است. همچنین، بررسی جزئیات و دقت در بافت و نقش‌های فرش نیز اهمیت دارد.

- بافت و کیفیت: یکی از مواردی که در قیمت فرش دستباف سلطان آباد اثر دارد و باید در هنگام خرید توجه داشته باشید،دقت بافت و کیفیت فرش است. بررسی کنید که فرش از مواد اولیه باکیفیت بافته شده باشد و در بافت آن میزان خطا و عیوب آن‌قدر زیاد نباشد که ظاهر آن را تحت تأثیر قرار دهد.
- اندازه و ابعاد: فرشی با اندازه و ابعاد مطلوب برای فضای مورد استفاده خود انتخاب کنید. ابعاد و شکل فرش باید با فضایی که قرار است در آن استفاده شود، سازگاری داشته باشد.
- قیمت و مقایسه آن: قیمت فرش‌های سلطان آباد را مقایسه کرده و از منصفانه بودن آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است از مراکز قابل ‌اعتماد خرید کنید تا از کیفیت و قیمت مناسب اطمینان حاصل شود.
- اصالت کالا: از فروشگاه‌هایی خرید کنید که اعتبار و اصالت فرش را تضمین کند.

با رعایت این نکات، شما می‌توانید از بین فرش‌های دستباف سلطان آباد اصیل و با کیفیت، بهترین را انتخاب کرده و خرید موفقی داشته باشید.


خرید فرش دستباف سلطان آباد از خانه دیدار

متاسفانه قیمت بالای فرش دستباف باعث شده تا برخی افراد سودجو قالی‌های بی‌کیفیت را برای سود بیشتر روانه بازار کنند. با این توضیحات از مهم‌ترین نکات برای کسانی که به دنبال خرید یک فرش دستباف سلطان آباد هستند، انتخاب یک فروشگاه معتبر است. خانه دیدار با ضمانت اصالت کالا، نظر بسیاری از خریداران فرش را به خود جلب کرده است. در واقع تمامی محصولات این مجموعه در مواردی چون نقش، مواد اولیه، تکنیک بافت و منطقه بافت کاملا با اصالت بوده و با خرید از آن، شما فرشی باکیفیت به خانه خواهید برد.


در صورتی‌ که سقف بودجه خود را مشخص کرده‌اید، می‌توانید از بین گزینه‌های متعدد موجود در فروشگاه خانه دیدار بهترین فرش سلطان آباد را متناسب با بودجه خود انتخاب کنید. کار شما برای خرید نیز آسان شده است و می‌توانید به ‌راحتی از طریق وب‌سایت خانه دیدار سفارش خود را ثبت کنید. با خرید فرش دستباف سلطان آباد، ارسال محصول به تمام نقاط ایران رایگان است و محصول خریداری‌ شده در کمترین زمان ممکن به دست شما می‌رسد. تمامی کالاهای خریداری‌ شده از ضمانت 7 روزه برگشت برخوردار هستند و در صورت نیاز به مشاوره برای خرید می‌توانید از کارشناسان فروش خانه دیدار راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.


فرش دستباف آنتیک
انواع فرش آنتیک دستبافت