فرش دستباف آنتیک
انواع فرش آنتیک دستبافت

دوستداران فرش، این کالا را تنها به چشم یک جز از دکوراسیون نگاه نمی‌کنند و آن را یک اثر هنری تمام و کمال می‌دانند که ارزش معنوی و مادی بالایی دارد. در میان انواع فرش موجود در بازار، فرش دستباف آنتیک از نظر مادی ارزش خرید بسیار بالایی دارد و یک راه عالی برای حفظ ارزش پول در طی سالیان طولانی است. با این ‌حال باید ویژگی‌های فرش‌های آنتیک و راه‌های شناسایی آن را بلد بود تا محصولی ارزشمند خرید و ارزش پول خود را حفظ کرد.

انواع فرش آنتیک دستبافت

فرش آنتیک حتماً باید دستبافت باشد و فرش ماشینی هر چقدر هم که قدمت داشته باشد، چون دستباف نیست ارزش چندانی ندارد. همچنین باید به این نکته هم توجه داشت که فرش دستباف آنتیک قدمت بالایی دارد ولی هر فرشی که قدیمی باشد را نمی‌توان فرش آنتیک قلمداد کرد. در کل فرش‌ها از جنبه قدمت در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

      فرش قدیمی: این مدل به فرش دستبافی گفته می‌شود که عمر آن بین 30 تا 50 سال است و در صورت نگهداری درست پتانسیل تبدیل ‌شدن به فرش آنتیک را دارد.

      فرش نیمه آنتیک: این مدل از فرش دستباف اغلب حدود 50 تا 100 سال عمر دارند. البته در این مورد اختلاف ‌نظر وجود دارد و بسیاری عمر آن را 50 تا 70 سال می‌دانند.

      فرش آنتیک: این مدل به فرش دستبافی گفته می‌شود که قدمت آن بالای 100 سال است.

همچنین فرش و تابلو فرش عتیقه را بر اساس مواد مورد استفاده در بافت چون پشم یا ابریشم، طرح و نقشه آن، ابعاد و محل بافت آن نیز می‌توان تقسیم‌بندی کرد.

ویژگی‌ها و مزایای فرش آنتیک

ویژگی‌های فرش دستباف آنتیک که به ‌نوعی مزایای خرید آن نیز به شمار می‌رود، فقط مربوط به عمر این نوع فرش نیست و مؤلفه‌های دیگری نیز مطرح است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشت. به‌ طور کلی ویژگی‌های این نوع فرش را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

مشخصه اول: فرش‌های آنتیک اصیل و دستباف در صد سال گذشته و قبل از آن با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شدند و با خارج از کشور صادر می شدند و برای همین نمونه‌های محدودی از آن در داخل کشور موجود است.
مشخصه دوم: با توجه به قدمت بالای این نوع فرش در گذشته از رنگ‌های طبیعی برای رنگرزی الیاف آن استفاده شده است.
    مشخصه سوم: بسیاری از این قالی‌ها ذهنی‌باف بوده و بدون داشتن نقشه بافته شده‌اند. فرش‌های ذهنی‌باف به دلیل اینکه با تخیل و ذوق بافنده بافته شده‌اند دارای طرح و نقش منحصر به فردی هستند.
مشخصه چهارم:طرح و نقش فرش دستباف آنتیک تا حد زیادی تحت تأثیر فرهنگ منطقه بافت آن است؛ و نشانه‌های زیادی از ویژگی‌های فرهنگی و سرزمینی در آن‌ها قابل مشاهده است.


عوامل موثر بر قیمت فرش آنتیک و کارکرده دستباف

ناگفته پیداست که فرش دستباف آنتیک به دلیل اینکه کار دست و مانند یک اثر هنری است، قیمت بسیار بالایی دارد. البته موارد دیگری نیز هست که باعث نوسان قیمت این نوع فرش در بازار می‌شود. مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت این نوع فرش عبارت‌اند از:

۱. مواد اولیه مورد استفاده

برای بافت این نوع فرش‌ها از الیاف و مواد طبیعی استفاده شده است اما نوع آن نیز مهم است و در قیمت اثر دارد. به ‌طور مثال فرش یا تابلو فرش عتیقه که با ابریشم بافته‌ شده باشد، نسبت به فرش از جنس پشم یا پنبه فرق دارد. شاید جالب باشد بدانید که نوع پشم و مرغوبیت آن نیز باعث بالا و پایین شدن قیمت این نوع فرش می‌شود.


۲. ابعاد و اندازه فرش

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در قیمت فرش دستباف آنتیک اثر دارد، اندازه است. طبیعتاً برای بافت فرش با اندازه بزرگ‌تر زمان و زحمت بیشتری نیاز است. فرش آنتیک بزرگ‌تر با این توضیحات قیمت بیشتری هم خواهد داشت.

۳. طرح و نقشه و محل بافت فرش

فرش‌های آنتیک اغلب دارای طرح‌های سنتی هستند که الگوهای ظریف‌تر و بافت آن‌ها زمان‌بر و پرزحمت است؛ بنابراین هزینه آن کمی بالاتر خواهد بود. همچنین محل بافت فرش و منشأ آن هم تا حد زیادی در ارزش مادی فرش اثر دارد.

نکات مهم خرید فرش دستباف آنتیک

مبدأ تاریخ فرش دستباف ایران مشخص نیست و جغرافیای آن تمام روستاها و شهرهای کشور را در بر‌ می‌گیرد. فرش آنتیک با رنگ‌های پخته و درخشان، طرح‌های منحصر به ‌فرد و بافت عالی شناخته می‌شود. با این ‌وجود خرید آن بدون توجه به یک سری نکات ممکن است شما را دچار مشکل کند و به‌ جای فرش آنتیک ارزشمند یک فرش بی‌ارزش نصیب شما شود. نکات مهمی که برای خرید آن باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

۱. از یک مرجع مجرب و معتبر خرید کنید.

راه‌های زیادی وجود دارد که افراد سودجو با کمک آن فرش نو و حتی قدیمی و نیمه آنتیک را به‌ جای فرش آنتیک جا می‌زنند. برای همین نکته مهمی که برای خرید باید به آن توجه داشته باشید، خرید از یک مرجع معتبر و مطمئن است که قابلیت پیگیری سفارش و ضمانت اصالت کالا وجود داشته باشد.

۲. ابتدا قسمت پشتی فرش را بررسی کنید.

اغلب با نگاه کردن به قسمت جلویی فرش، تعمیرات آن مشخص نیست. یکی از راه‌های راحت برای بررسی تعمیرات فرش آنتیک برگرداندن آن و بررسی قسمت پشت آن است. فرش های آنتیکی که تا به حال مرمت نشده اند بسیار ارزشمند هستند. اما باید توجه داشته باشیم که فرشی با قدمت بالای ۱۰۰ سال ممکن است در طول حیات خود نیازمند تعمیرات جزئی بوده باشد که باید با نهایت تخصص و ظرافت انجام شده باشد و فروشنده شما را از انجام این تعمیرات آگاه کرده باشد. با این‌ حال تعمیرات بزرگ یا تکه‌های بزرگ ارزش واقعی فرش دستباف آنتیک را کاهش می‌دهد. از خرید فرش قدیمی با تعمیرات زیاد باید اجتناب کرد.


۳. پرز و بخش رویی فرش را بررسی کنید.

در حالت ایده‌آل، فرش آنتیک به دلیل پا خوردن و قدمت بالا، پرز ساییده دارد. البته این ساییدگی باید یکنواخت و بدون لکه باشد. همچنین به ظاهر آنتیکو قدیمی فرش هم توجه کنید. یک فرش آنتیک اصل در ظاهر دارای رنگ خاص و گاهی ظاهری ابریشمی مانند است.

۴. ریشه‌ و شیرازه فرش را بررسی کنید.

ریشه‌ها و شیرازه‌های فرش اولین جایی‌ است که به ‌مرور زمان در معرض پوسیدگی و فرسایش قرار می‌گیرد. با این توضیحات طبیعی است که در فرش قدیمی و آنتیک هم، ‌چنین اتفاقی بیافتد. برای همین قبل از خرید باید ریشه و شیرازه فرش را بررسی کنید و ببینید که در وضعیت مناسبی قرار دارد و رفو شده است یا خیر. دقت کنید فرسایش نباید در حدی باشد که در کمترین زمان گره‌های فرش باز شود و آسیب جدی ببیند.

۵. رنگ فرش را بررسی کنید.

رنگ‌های به‌ کار رفته در فرش دستباف آنتیک یکی از مشخصات اصلی و دلیل جذابیت آن است. از آنجایی ‌که در بافت فرش‌های قدیمی از رنگ‌های طبیعی استفاده شده، رنگ‌ها با گذشت زمان جلوه و کیفیت خود را حفظ می کنند. این مشخصه در فرش‌هایی که با رنگ‌های شیمیایی بافته می‌شوند دیده نمی‌شود و به مرور زمان شاهد افت کیفیت در رنگ‌های شیمیایی هستیم.


۶. به صدای فرش گوش دهید.

یکی از راه‌های تشخیص کیفیت فرش عتیقه و نکات مهم برای خرید فرش عتیقه، گوش دادن به صدای آن است. برای این کار باید فرش را تا یا آن را خم کنید. اگر صدای غیرعادی شنیده شود به این معنی خواهد بود که تار و پود فرش آسیب‌ دیده است. این آسیب ممکن است در اثر رطوبت یا شستن نامناسب آن ایجاد شود که نشانه خوبی نیست و ممکن است به زودی آسیب فرش نمایان شود.

۷. مطمئن شوید که فرش صاف باشد.

بسیاری از فرش‌های قدیمی با الیاف و نخ پشمی بافته می‌شوند. با در نظر گرفتن این نکته مهم اگر به‌ مرور زمان، رطوبت یا آب به آن‌ها برسد یا به‌ درستی شسته نشده باشند، ممکن است فرش کیس دار شود که در برخی موارد حالت صاف فرش را از بین می‌برد و به شکل یک ایراد دائمی خواهد بود. کیس یک ایراد در فرش به حساب می آید و از ارزش آن می کاهد.

۸. وجود برخی از نواقص و عیوب را بپذیرید.

طبیعی است که یک فرش عتیقه با عمر حدود 100 سال یا بالاتر، کیفیت اولیه خود را نداشته باشد. همچنین این نوع فرش کار دست است و نمی‌تواند مانند کار ماشینی خالی از خطا در بافت باشد. با توجه به این نکات، دنبال خرید فرش دستباف آنتیک بدون هیچ عیب و نقصی نباشید. در بسیاری از این موارد نکاتی که ما امروزه آن‌ها را عیب می‌دانیم، نشانه‌هایی هستند که گواه قدمت بسیار زیاد فرش دستباف آنتیک هستند و همین نکات آن‌ها را ارزشمندتر می‌کند. ذوق هنری خود را در مواجهه با این نکات به کار بگیرید و از داشتن یک فرش دستباف آنتیک لذت ببرید.



خرید فرش آنتیک از خانه دیدار
همان‌طور که اشاره شد خرید فرش عتیقه مستلزم رعایت برخی نکات و خرید از مرجع مطمئن است. خانه دیدار تلاش دارد تا فرش باکیفیت و زیبا را مهمان چیدمان خانه‌های شما کند، پس برای خرید فرش دستباف آنتیک هم می‌توانید به این فروشگاه اعتماد کنید. سایت این مجموعه امکان خرید اینترنتی فرش آنتیک را با طرح‌ها و اندازه‌های مختلف برای شما فراهم کرده است. تنوع فرش آنتیک این سایت فروشگاهی امکان خرید بر اساس بودجه، سلیقه و نیاز شما را فراهم کرده است.
همچنین از مزایای خرید از این مجموعه می‌توان به ضمانت اصالت کالا، امکان پرداخت در محل مورد نظر، ارسال رایگان به سراسر ایران و ضمانت 7 روزه بازگشت کالا اشاره کرد تا با اطمینان کامل محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. علاوه بر این در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر قبل از خرید، می‌توانید با شماره تماس درج ‌شده در بخش تماس با ما سایت خانه دیدار سوالات خود را مطرح کنید.


فرش‌های عشایری ایرانی، سفری در دل تاریخ